Rejsedagbog

Østersøen og den Botniske bugt

Siden under opdatering

Torsdag d. 24.09.09

Vi er nu i Helsinki på campingpladsen. Havde hele dagen til rådighed.

Om aftenen kl. 20.00 gik vi i gang med arbejdet, og havde fået lov til at køre ind på campingpladsen om natten, bare vi kørte stille.

kl. ca. 4.00 var vi tilbage og hyggede os, mens Johan lavede mad til os (vi var sammen med Filip og Jacob)

Fredagd.25.09.09

Kl. 11.00 var vi udhvilede.
Vi havde sovet ca. 5 tim. men vi havde jo sovet godt  på sejlturen døgnet før.
Vi kørte til Turku, mens Filip og Jacob blev i Helsinki. 
Der var ikke de store ting at se på denne tur og vi ankom til butikken ved 17 tiden og skulle arbejde kl. 20.00.
Vi var færdige ca kl. 02 og fik en god nats søvn.
Campingvognen var stillet op, bag ved butikken.
Der var meget stille da området ligger op til en skov.

Lørdag d.26.09.09

Vi fortsatte nu til Tempera hvor vi skulle møde Fillip og Jacob, som kom fra Helsinki.
Det første stykke fra Turko mod Tempera er et ret "kedeligt" stykke.
Det ligner dansk landbrugs område. Der var flere store landbrug.

Et stykke syd for Tempera ændrer landskabet sig og der kunne vi fornemme "de 1000 søers land". Der kom en del af dem. 
Vi ankom til butikken kl.16.00 og kunne begynde vort arbejde kl.18.00, da det jo var lørdag.
Fillip og Jacob ankom kl. 17.50  (de skulle arbejde sammen med os, og havde "grej" med)
De havde ladet deres campingvogn stå i Helsinki, så de sov et par timer i butikken efter arbejdet, kørte tilbage til Helsinki, og sejlede til Stokholm søndag nat.
Johan og jeg fortsatte mod Jyvaskylla.

Søndag d.27.09.09

Vi var kørt fra Tempera mod Jyvaskyla om natten og stoppede efter ca. 100 km.

Vi sov på denne rasteplads. Da vi vågnede om formidagen så vi den skønneste udsigt over en af de finske søer.
Det var jo søndag og butikkerne havde lukket, så vi kunne selv bestemme hvornår villle begynde at arbejde.
Vi tog det stille og roligt og kørte videre.
Ankom til Jyvaskylla ca kl. 15.00 og blev der til mandag morgen.
Nu havde vi fået batterierne opladet (til campingvognen) og var klar til den lange tur til Luleå.

Mandag d.28.09.09

Da vi havde hele søndagen, eftermiddag og aften, til at udføre vores opgave i Jyvaskyila var vi friske mandag morgen.
Det er ikke det bedste sted at holde ved butikken, da det er et indkøbscenter, men det var jo weekend, så vi havde hele området for os selv og kunne få strøm til vores batterier.
Da vi skulle til at køre havde vi et problem.
Campingvognen ville ikke rokke sig det mindste, bremserne ville ikke slippe igen efter at bakspærren havde været aktiveret . 😠🤨
Vi afmonterede hjulet for at komme til at se hvad der var sket, men fandt ingen fejl.

Efter morgenmaden begyndte den første af vores lange køreture.
Vi havde planlagt at nå grænsen til Sverige, og dagen efter ville vi krydse polarcirklen.
Det var en skøn tur med afvekslende natur.
Nogle steder var vejen snorlige i flere km. med bakker og dale, så når vi var på bakketoppene kunne vi se det næste sving ude i det fjerne.
Der var de skønneste efterårs farver.

Det blev mørkt før vi nåede grænsen til Sverigie, men der var et lyspunkt for Johan. 🤩
Vi fandt en MAX (burgerbar) lige da vi kørte ind i Havaranda, den skulle vi lige aflægge et besøg.
Vi var ikke trætte endnu, så vi kørte videre til Tore og fandt en skøn rasteplads. Der var et par autocampere på pladsen, foruden os. 

Tirsdagd. 29.09.09

Vi startede dagen med det fineste og klare solskind.
Køreturen til Polarcirklen var på E10 forbi Overkalix mod Gallivare.
Det var på tale at vil ville køre til Jokkmokk, men tiden var ved at løbe fra os, vi skulle være i Luleå kl. 19,00.
Når man nu er på de kanter ville vi også lige se hvor langt der var til Norkap, GPS viste 700 km. Så for at nå det skal der mindst bruges 3 dage for at nå frem og tilbage.
Vi så pluslige nogle dyr inde i skovkanten, jeg troede først at det var Elgsdyr, men det viste sig at være Tam Rener da en af dem havde bjælle på. (Det var ikke Rudolf).
Man er ikke i tvivl om hvornår man krysser Polarcirkelen, der er en stor rasteplads og skilte fortæller at nu er man der.
Da vi havde nået vores mål satte vi kursen mod Luleå.

Onsdag d. 30.09.09

Vi startede fra Luleå uden problemer ca. kl. 11.00.
Kørte sydpå.
Det var meningen at vi ville nå ned i nærheden af Sundsval hvor der er kommet en ny butik, som skulle åbne ca. 14 dage efter.
Som det ses af billedet havde vi fint vejr og lange lige strækninger, kystruten E4 som vi kørte, er ret afvekslende, men der er en del vejarbejde på nogle strækninger.
Da vi var inde at tanke opdage vi at vort lys på campingvognen mangle stelforbindelsen, 🤭 vi fik det afhjulpet så vi kunne kører.
Vi prøvede et par rastepladser men fandt dem ikke velegnede til at overnatte på.
Men da vi kom til Höga Kystbroen var der en rasteplads som var fyldt med lastbiler, men der var en mere ca 800m. derfra op ad en lille bjergvej som vi blev enige om at prøve at køre op til.
Vi fandt en god plads til Campingvogne og vi var den eneste da vi ankom ca. kl. 22.00, der var gode toiletbygninger !
Da vi havde fået lidt natmad sov jeg godt til næste dags morgen,

Torsdag d. 01.10.09

Dette var vores udsigt da vi vågne.
Efter vores obligatoriske morgenmad fortsatte vi mod Sundsvald, lige nord for på E4 ligger et nyt stort butiksområde hvor den nye Toos ligger. Vi kørte derind for at se, og da der også var et Biltema gik vi på indkøb hvor i fik nyt stik til campingvogen men det viste sig at det var adapteren (7-13 bens stikket) der var defekt.
Vi ankom i Gävle ca kl. 16.00 og fik igen strøm på vognen.

Fredag d. 02.10.09

Nu begyndte vi vores tur på tværs af Sverige til den norske grænse.
Det første stykke var uden de store oplevelser ved at Zoom ind på kortet i Googel-maps kan man følge vores rute.
Et stykke af vejen kørte vi på E45 også kaldet indlandsruten, vi fulgte den til Berg og kørte på vej 321 op til E14.
Billedet er taget på vej 321.
Dette er en skøn natur strækning om en noget lille "smal" vej.
Da vi kom på E14 var vi kommet op i Højderne og det var blevel mørk så vbi blev enig om at holde rast  i Mattmar til næste dags morgen for at køre det sidste stykke vej til Tronheim

Lørdag d. 03.10.09

Vi havde en rolig nat med et par graders frost, vågne til en skøn udsigt til højfjeldet som vi skulle over for at komme til Tronheim.
Det viste sig nu at det ikke var så slemt endda, den største stigning vi kørte på var 10%, E14 følger en dal over fjeldet (hvis man kan kalde det en dal i ca 800 m. højde).
På lange strækninger fulgte vi Indalsälven.

Søndag d. 04.10.09

Kl. 02.00 startede vi vores hjemtur.
Det første stykke havde vi klart vejer men jo nærmer vi kom Doverfjeldet begyndte det at regne, vi havde besluttet at vi ville ikke køre overfjeldet men køre på vej 3 ned til Elverum.
Nu var det min tur til at køre, vi havde kørt ca. 5 km. på vej 3 og var begyndt nedturen da det begyndte at sne.
Jeg har kørt turen før men havde aldrig lagt mærke til at den snoede sig så meget og gik op og ned !
Men med campingvogn og 5-10 cm. sne sjap opdager man det!
Vi kunne holde en hastighed på 50/60 km. tim., havde for det medeste vejen for os selv, og var så heldige at kom på det rigtige tidspunkt da der var sket et mindre udhel med en lastbil på vej op ad vej 3, den var lige blevet bugseret ind på en vigeplads og vi kunne fortsætte uden forsinkelser.
Vi mødte flere snerydnings køretøjer og holdt vores tids plan som lød på at vi skulle være i Oslo lufthavn søndag kl. 13.00.
Johan skulle må et flyv til Keflavick og jeg fortsatte alene vidre mod Danmark.
Vi blev enige om at sove et par tim.  og vendte på at det blev lyst.
Da vi vågne var det overskyet men vejen var blevet ryddet og saltet.
Solen var brudt igemmen inden vi nåede Elverum hvor vi holdt rast.
Ankom til Oslo lufthavn kl. 12.00 så vi var i god tid.

 

Jeg fortsatte nu alene og kørte til Svinesund, og holdt rast i et par timer fik lidt at spise gik en tur i det smukke område og fik også sovet lidt så jeg kunne fortsætte hjemturen.
Efterhånden trængte jeg til at komme hjem 😀.
Hjemturen var ikke fastlagt, tænkte på at sejle Gøteborg - Fredrikshavn, men der blæste en stiv kuling fra vest og jeg havde ikke lyst til at sejle i det vejer så jeg fortsatte sydpå og holdt ind for at tanke lige syd for Gøteborg og sov 2tim.

Det var meget blæst og regn og jeg forventede at kunne køre overbroen til København. Den var åben for forsigtig kørsel 😲

Kl. 02.00 kørte jeg ind på tanken ved Karlslunde og sov der til mandagmorgen kl. 08.00.

Kl.12.00 var jeg HJEMME

En tur på ca. 6000 km.

Inger ramussen 29.03.2013 22:37

Det var spændende Karl !!! Du er jo en fin forfatter !

| Svar

Nyeste kommentarer

11.08 | 18:07

Hi Christian Weinreich
Jeg er Elisabeth. Datter af Kai Ingeman Jensen og Frieda Oelke
Jeg er 7 generation in Weinrech slægten
Mit fars nummer i bogen er 352

10.08 | 21:19

Hvilke oplysninger søger du ?

10.08 | 09:18

Hej. Jeg har Kai Ingemann Jensen i min slægt. Jeg søger oplysninger om ham og hans hustru Frida Oelke og deres efterkommere. Hvilke oplysninger har du om dem?

28.12 | 12:21

Hej Elsebeth.Tak for din hilsen. Jeg ved desv. ikke om de kendte hinanden i forvejen, men jeg har da haft samme tanke. Det lyder sandsynligt. Mvh. Jane